Hoe kraak je een kokusnoot zonder de melk te verspillen?

Ik heb vh eerst 2 hele kokusnoten gekocht en weet niet hoe ik die moet behandelen voor ik ze kan nuttigen.

Kun en wil jij me tips geven? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Het beste antwoord

van de drie gaatjes die in je kokosnoot zitten is er minimaal een te doorboren met een schone priem, schroevedraaier of iets dergelijks, dat kan dus ook zonder hamers en dergelijke.
Dan neem je een theedoek of handdoek die je bij de punten vastpakt, daar doe je je noot in en die lel je tegen een muur of iets anders dat van steen of beton gemaakt is. Doe dit wel buiten! Voordeell van deze methode is dat je niet allemaal van die kleine rotstukjes krijgt zoals bij een hamer..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

je ziet boven 2 deukjes zitten, die sla je in met een schone schroevendraaier..voorzichtig..daar steek je een rietje is en kan je de melk opdrinken

dan als de melk eruit is kan je de kokosnoot opbreken met de schroevendraaier..die je tussen de drie deuken zet en dan met een hamer open slaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bounty's van maken.
Eerst een gaatje inmaken, kan je door een schroevendraaier te plaatsen op de aanhechtingsplaats aan de boven kant (ik bedoel die gaatjes waar de noot mee and de boom hing). Dan met hamer op schroevendraaier kloppen tot je een gat hebt. Melk uit laten lopen in een glas. En dan de noot verder splijten en het witte vruchtvlees uithalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een kokosnoot open te maken neem je een hamer en een grote spijker. Sla hiermee een gaatje in twee van de drie donkere plekken bovenop de noot. Je kunt dan de kokosmelk eruit laten lopen in een glas.
fremar
13 jaar geleden
Met een kapmes, zoals bijvoorbeeld die hieronder.

Let wel, dit vereist enige vaardigheid, anders krijg je ongelukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn vader sloeg altijd een flinke spijker door de drie 'ogen' van de noot, daardoor goot hij de kokosmelk in een glas.
Dan nam hij de noot in zn vlakke hand en begon er met de hamer overal op te kloppen terwijl hij de noot ronddraaide in zn hand.
Het geluid van de noot wordt steeds doffer, teken dat het vruchtvlees loslaat.
Als hij dacht dat er genoeg geklopt was konden er twee dingen gebeuren:
a. hij was ongeduldig en begon de noot keiharde meppen te geven, dan barst de noot in grote stukken.

b. hij had er zin an, dan bleef hij op het 'middel' van de noot timmeren, dan brak de noot met geluk in twee mooie helften uiteen, wij juichen :-)
Eet smakelijk!

Toegevoegd na 1 uur:
dat kloppen met je hamer is een geduldwerkje, maar als de kokos los laat van de noot verandert het geluid dat de noot geeft. Zo weet je dat je kunt gaan meppen om hem open te maken :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe de melk te verwijderen is hierboven al beantwoord.
Het in twee helften splijten van de noot doe je als volgt.
Hamer in de rechterhand en noot in de linker.
Met de achterzijde van de (scherpe) hamer op elke naad (er lopen er 3 van boven naar beneden) ongeveer in het midden, een flinke klap geven. Bij de derde klap splijt de noot precies doormidden.
Plaatje hieronder voor wat ik bedoel met de scherpe hamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een kokosnoot open te maken neem je een hamer en een grote spijker. Sla hiermee een gaatje in twee van de drie donkere plekken bovenop de noot. Je kunt dan de kokosmelk eruit laten lopen in een glas. Een verse kokosnoot geeft je minstens één glas sap. Als de melk eruit is sla je de spijker vlak naast één van de drie donkere plekken, totdat er een barst ontstaat. Sla dan steeds op een plekje in de barst zodat deze groter en langer wordt. Maak een heleboel kleine stukjes wat het makkelijker maakt om het vruchtvlees eruit te halen. Het witte vruchtvlees komt gemakkelijk los als je een mes tussen het bruine vel en het vruchtvlees zet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
boor een gat er in vang de melk op, dan met een hamer breken. (de melk is het lekkerst(vind ik))